28 juni 2018
Drie tips voor een vlotte en efficiënte fotoshoot
Coördinatie van fotoshoots, ik mag het met regelmaat doen voor diverse opdrachtgevers als onderdeel van een traject rondom een campagne en/ of lancering van nieuwe website. Natuurlijk is er online heel veel beeldmateriaal te vinden, zowel gratis als betaald. Om echt onderscheidend en authentiek te zijn, gaat er alleen niets boven eigen uniek materiaal. Foto’s waarop je zelf te zien bent, waarop je professioneel je bedrijf presenteert en waar je met trots je producten en diensten toont aan een breder publiek. Een dagje ‘outside the office’ is pas echt een feestje, als je de goede voorbereidingen hebt getroffen. In deze ‘blog’ geef ik je een een 3-tal tips om een fotoshoot zo soepel mogelijk te laten verlopen, met een zo groots mogelijk resultaat.
TIP 1 – EEN FOTO ZEGT VAAK MEER DAN 100 WOORDEN
Als je vooraf niet goed nadenkt over het ‘verhaal’ dat je wilt vertellen, kan het toch zomaar gebeuren dat het resultaat tegen gaat vallen. Denk daarom goed na wat het doel is van een fotoshoot.
Voor een bedrijfspresentatie ga je uiteraard foto’s maken op de locatie van het bedrijf, maar een mooie portretfoto kan natuurlijk ook prima buiten en/ of op een andere locatie geschoten worden en dan is de keuze ineens reuze! Zo heb ik zelf vorig jaar bewust gekozen voor een aantal foto’s in hartje Rotterdam, als ‘tegenhanger’ voor de foto’s die ik veelal zelf maak gedurende de werkweek van …met M erbij in de polder. Denk dus goed na over het ‘gevoel’ / de sfeer die je wilt uitstralen.
Welk gevoel/ welke sfeer wil je uitstralen met een foto?
TIP 2 – WAT IS HET FORMAAT VAN DE FOTO’S DIE JE NODIG HEBT?
Tja, dat lijkt een open deur, maar is het zeker niet. Er is namelijk een groot onderscheid in beeld dat je gaat gebruiken voor bijvoorbeeld een folder, een profielfoto voor op je Facebook of LinkedIn pagina of sfeerbeeld voor op je website.
Naast het verschil in lage resolutie (website) en hoge resolutie (drukwerk), is het ook belangrijk om vooraf na te denken waar de focus komt te liggen. Bij een profielfoto voor op je LinkedIn pagina is dat een helder verhaal, daar wil je een representatieve – professionele – uitnodigende portretfoto van jezelf zien, toch?
Maar op je homepage van je website heb je met andere uitdagingen rekening te houden. Zo is de hoogte van een header vaak heel wisselend. Er zijn website templates die werken met een header op home die pagina vullend is, maar er zijn ook genoeg voorbeelden waar de header slechts 400 pixels hoog is. Als je je daar vooraf van bewust bent en hier rekening mee houdt en/ of aan de fotograaf doorgeeft, dan kom je later niet voor verrassingen te staan….
Denk vooraf goed na over het formaat van je foto!
TIP 3 – EEN GOEDE VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK
Als je weet welk gevoel je wilt uitstralen en de locatie bekend is, ga dan nadenken over de details. Waarmee ik wil zeggen, denk vooraf na over:
- Draaiboek. Maak vooraf een ‘draaiboek’, zodat je gedurende de dag en na afloop heel eenvoudig kunt checken of alle beelden die je nodig hebt voor je beeldbank/ website/ brochure etc. ook daadwerkelijk gemaakt zijn en je s’nachts niet wakker schrikt omdat je die bewuste foto voor de homepage vergeten bent te maken…
- Kleding. Wil je een hele strakke – zakelijke – professionele profielfoto laten maken, dan is het niet zo handig om in een spijkerbroek met gebreide trui op de foto te gaan. Mocht je gebruik maken van ‘figuranten’, vergeet dan niet om deze info ook vooraf te delen met deze mensen
- Details. Wil je bijvoorbeeld het bedrijfslogo op de kleding subtiel terug laten komen, zorg dan voor een extra set schone kleding. Of denk na over koffiekopjes met een logo, een bos bloemen op tafel, een schaal met vers fruit etc.
- Materialen. Gaat het om een strakke productpresentatie, dan is het een must om hier in de voorbereiding met een fotograaf over te praten en/ of zelf je maatregelen in te nemen. Een strakke setting met een achtergronddoek zodat de foto’s na afloop eenvoudig vrijstaand gemaakt kunnen worden werkt zoveel efficiënter dan een rommelige achtergrond en/ of bloemetjesbehang (bij wijze van).
- Plan B. Indien je afhankelijk bent van het weer en de weergoden werken niet mee op de dag van de fotoshoot, zorg dan voor een alternatief (een locatie binnen en/ of andere datum).
Een goede voorbereiding is het halve werk 😉
Ben jij ook toe aan een update van je beeldbank en kan je hier – ondanks bovenstaande tips – nog wel wat hulp bij gebruiken? Stuur dan een mail naar info@metMerbij.nl om samen te te kijken naar de mogelijkheden voor een vlotte & efficiënte fotoshoot …met M erbij!
Creatieve groet
…met M erbij
PS Voor een fotoshoot werk ik heel regelmatig samen met Jord Visser, check zijn portfolio eens voor inspiratie 😉