Blog: 3 tips voor een vlotte & efficiënte fotoshoot

30-01-2018

Een dagje ‘outside the office’ foto’s maken is pas echt een feestje, als je de goede voorbereidingen hebt getroffen. In deze ‘blog’ geef ik je een 3-tal tips om een fotoshoot zo soepel mogelijk te laten verlopen, met een zo groots mogelijk resultaat.

Coördinatie van fotoshoots, ik mag het met regelmaat doen voor diverse opdrachtgevers als onderdeel van een traject rondom een campagne en/ of lancering van nieuwe website. Natuurlijk is er online heel veel beeldmateriaal te vinden, zowel gratis als betaald. Om echt onderscheidend en authentiek te zijn, gaat er alleen niets boven eigen uniek materiaal. Foto’s waarop je zelf te zien bent, waarop je professioneel je bedrijf presenteert en waar je met trots je producten en diensten toont aan een breder publiek.

Tip 1 –  Een foto zegt vaak meer dan 100 woorden…

Als je vooraf niet goed nadenkt over het ‘verhaal’ dat je wilt vertellen, kan het toch zomaar gebeuren dat het resultaat tegen gaat vallen. Voor een presentatie van je bedrijf ga je uiteraard foto’s maken op de bedrijfslocatie, maar een mooie portretfoto kan natuurlijk ook prima buiten en/ of op een andere locatie geschoten worden. En dan is de keuze ineens reuze!

Zo heb ik zelf recentelijk bewust gekozen voor een aantal foto’s in hartje Rotterdam. Deze setting, met de Erasmusbrug en de haven van Rotterdam op de achtergrond, vormt voor mij een ‘tegenhanger’ voor de foto’s die ik veelal zelf maak gedurende de werkweek van …met M erbij in de polder. Hier heb ik dus een bewuste keuze gemaakt voor een stadsbeeld in plaats van een groene setting!

Denk dus goed na over het ‘gevoel’ dat je wilt uitstralen en het verhaal dat je wilt overbrengen met je foto’s, en stem daar de setting op af.

Marielle Rotterdam Erasmusbrug met M erbij

Tip 2 – Wat is het formaat van de foto’s die je nodig hebt?

Tja, dat lijkt een open deur, maar is het zeker niet. Er is namelijk een groot onderscheid in beeld dat je gaat gebruiken voor bijvoorbeeld een folder, een profielfoto voor op je Facebook of LinkedIn pagina of sfeerbeeld voor op je website.

Naast het verschil in lage resolutie (website) en hoge resolutie (drukwerk), is het namelijk ook belangrijk om vooraf na te denken waar de focus komt te liggen bij je foto. Bij een profielfoto voor op je LinkedIn pagina is dat een helder verhaal, daar wil je een representatieve – professionele – uitnodigende portretfoto (bij voorkeur in vierkant formaat) van jezelf zien en is het geen must dat je van top-tot-teen in beeld bent, toch?

Maar op je homepage van je website heb je met andere uitdagingen rekening te houden. Zo is de hoogte van een header vaak heel wisselend. Er zijn website templates die werken met een header op home die pagina vullend is, maar er zijn ook genoeg voorbeelden waar de header slechts 400 pixels hoog is. Als je je daar vooraf van bewust bent en hier rekening mee houdt en/ of aan de fotograaf doorgeeft, dan kom je later niet voor verrassingen te staan….

Uitsnede header formaat blog4 fotoshoot met M erbij

Tip 3 – Een goede fotoshoot-voorbereiding is het halve werk

Als je weet welk gevoel je wilt uitstralen (de locatie bekend is) en ook goed hebt nagedacht over het formaat (en dus de focus van het beeld), ga dan nadenken over de details. Waarmee ik wil zeggen, denk vooraf na over:

  • Een draaiboek – maak vooraf een ‘draaiboek’, zodat je gedurende de dag en na afloop heel eenvoudig kunt checken of alle beelden die je nodig hebt voor je beeldbank/ website/ brochure etc. ook daadwerkelijk gemaakt zijn en je ’s nachts niet wakker schrikt omdat je die bewuste foto voor de homepage vergeten bent te maken…
  • Kleding – wil je een hele strakke – zakelijke – professionele profielfoto laten maken, dan is het niet zo handig om in een spijkerbroek met gebreide trui voor de camera te gaan staan. Mocht je gebruik maken van ‘figuranten’, vergeet dan niet om deze info ook vooraf te delen met deze mensen ;-). En denk ook even na of je ‘puur natuur’ op de foto wilt, of toch liever met een subtiel poedertje. In dat laatste geval is een visagist aan te raden!
  • Oog voor detail – wil je bijvoorbeeld het bedrijfslogo op de kleding subtiel terug laten komen, zorg dan voor een extra set schone kleding en check tijdens de shoot of dit ook duidelijk in beeld komt. Of denk na over koffiekopjes met een logo, een bos bloemen op tafel, een schaal met vers fruit etc. en doe hier tijdig je inkopen voor.
  • Fotocamera & toebehoren – met alleen een fotocamera op pad gaan kan natuurlijk wel, maar het eindresultaat is vaak veel fraaier als je gebruik maakt van een goede set met lampen. Heb je de opdracht om een strakke productpresentatie op de gevoelige plaat vast te leggen? Dan is een strakke setting met een achtergronddoek aan te raden. Op die manier kunnen je foto’s na afloop eenvoudig vrijstaand gemaakt worden (dat werkt zoveel efficiënter dan een rommelige achtergrond en/ of bloemetjesbehang).
  • Plan B – indien je afhankelijk bent van het weer en de weergoden werken niet mee op de dag van de fotoshoot, zorg dan voor een alternatief (een locatie binnen en/ of reserveer alvast een alternatieve datum bij iedereen in zijn agenda).

Kortom: neem vooraf de wensen met je fotograaf door, zodat de juiste materialen aanwezig zijn op de dag zelf en je de planning van je draaiboek kunt aanhouden 😉

Ben jij ook toe aan een update van je beeldbank? En kan je hier – naast bovenstaande tips – nog wat extra hulp bij gebruiken? Ik maak graag een afspraak met je om samen te te kijken naar de mogelijkheden voor een vlotte & efficiënte fotoshoot …met M erbij!

Creatieve groet …met M erbij

PS Wil je meer inspiratie opdoen? Check dan ook vlog #10, waarin ik een kijkje achter de schermen geef bij een fotoshoot op locatie.

Wat opdrachtgevers zeggen...

Testimonials

Ik gebruik cookies om er zeker van te zijn dat mijn website zo goed mogelijk werkt. Als je mijn website blijft gebruiken, ga ik ervan uit dat je hiermee akkoord gaat :-) Voor meer info verwijs ik je naar de privacy verklaring van ...met M erbij.
Annuleren