Blog: 3 tips voor het ontwerp van je visitekaartje

15-05-2017

Visitekaartje met M erbijVisitekaartjes heb je in vele soorten en maten. Google online op ‘visitekaartje’ en je krijgt een waslijst met advertenties om een kaartje [bijna gratis] te laten vormgeven en drukken. Dat laatste is niet mijn specialisme, dus hier ga ik je in deze blog niet mee ‘vermoeien’. Al weet ik uit ervaring dat er wel degelijk prijs- en kwaliteitsverschil is bij online drukkers. Vormgeving, daar heb ik dan wel meer affiniteit mee 😉 In deze blog geef ik je 3 tips voor het ontwerp van een visitekaartje.

 

Drie tips voor het ontwerp van een visitekaartje

Zodra je een logo hebt ontworpen, is het natuurlijk de kunst om deze stijl ook door te trekken in je visitekaartje. De combinatie van kleurgebruik, font (lettertype), uitvoering, een kenmerkende afbeelding of element maakt dat je een herkenbaar, authentiek en uitnodigend visitekaartje krijgt.

Voordat je met het ontwerpen van een visitekaartje aan de slag gaat, is het handig om eerst op een rij te zetten welke informatie je allemaal wilt overbrengen.

Tip 1 – Naam & contactgegevens

Het allerbelangrijkste is het helder doorgeven van je naam en contactgegevens. Let er dus goed op dat je naam goed leesbaar is, net als je telefoonnummer en emailadres. Denk ook na over aanvullende informatie die je wilt opnemen zoals payoff, bedrijfsinfo, extra telefoonnummers, foto, thuisadres, website etc. Hou hierbij in gedachten: less is more!

Tip 2 – Authentiek & herkenbaar

Op de tweede plaats komt de indruk die je wilt geven door middel van een uitnodigend ontwerp. Ga er geen kermis van maken met een overkill aan kleuren, afbeeldingen of andere toeters & bellen. Blijf bij jezelf (authentiek) en zorg dat je visitekaartje in het verlengde ligt van je logo en andere huisstijlmiddelen (herkenbaarheid).

Tip 3 – Out of the box

Het merendeel van de visitekaartjes heeft een formaat van 8,5 x 55 cm. Opbergsystemen voor visitekaartjes zijn hier ook op gebaseerd. Als je hier niet van wilt afwijken, is het uiteraard wel mogelijk om op een andere manier hier creatief mee om te gaan (‘out of the box’). Denk bijvoorbeeld aan een staand kaartje i.p.v. liggend, een bijzondere papiersoort, iets extra’s op de achterkant van je kaartje of een bijzonder afwerking (speciale vernis-effecten, je kaartje op een bijzondere manier stanzen). Dit laatste brengt uiteraard wel hogere kosten met zich mee, dus weeg goed af of je dit er voor over hebt en of dat deze ‘look’ bij je past.

 

Inspirerende voorbeelden

Hieronder een aantal inspirerende & zeer unieke voorbeelden die ik online tegenkwam (bron: Ik ga starten – Rabobank).Inspirerend visitekaartje_blog3_metMerbij

Natuurlijk hangt er aan bovenstaande ontwerpen een prijskaartje. Dat je ook op een eenvoudige manier origineel kunt zijn laat onderstaand kaartje zien van een sommelier:

Inspirerend visitekaartjes_blog3_metMerbij

Koffiebeker …met M erbij

Visitekaartje_metMerbij_blog3Zelf heb ik een ‘eenvoudig’ kaartje met alle praktische informatie, maar gecombineerd met een ‘…met M erbij’ koffiemok een een ‘koffie-kaartje’. Naar een beurs of netwerkbijeenkomst neem ik dit natuurlijk niet mee voor alle mensen die ik daar tegenkom, maar zodra ik 1-op-1 een afspraak heb is dit mijn binnenkomer. Een mooie mix van bovenstaande 3 tips.

Heb jij al een visitekaartje?
Of ben je toe aan een nieuw ontwerp?
Ik maak graag een afspraak met je.

Creatieve groet …met M erbij

 

 

 

 

Wat opdrachtgevers zeggen...

Testimonials

Ik gebruik cookies om er zeker van te zijn dat mijn website zo goed mogelijk werkt. Als je mijn website blijft gebruiken, ga ik ervan uit dat je hiermee akkoord gaat :-) Voor meer info verwijs ik je naar de privacy verklaring van ...met M erbij.
Annuleren